Incredible INDIA...... - Reisverslag uit Bombay, India van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu Incredible INDIA...... - Reisverslag uit Bombay, India van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu

Incredible INDIA......

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg jacqueline en theo

11 November 2023 | India, Bombay

Dag allemaal.

Wij zijn 7 weken op reis in India en Indonesië.

En het is fantastisch hier.....!!

Het eerste deel 'India Safari' zit er al op en het is genieten met de grote G!

En het verhaal is iets langer dan gemiddeld, dus met een grote V[e-1f606].

Vind je het verhaal te lang... :-( ... ga dan naar de platjes... met een grote P.

Ondanks dat dit onze 4e India-reis is, weer heel anders en opnieuw heel mooi!

De reis start in dekleurrijke chaotische miljoenenstad DELHI met toeterende drukte en veel (heilige) koeien in het verkeer. Maar ook met Kingfisher lager, lekker lokaal wijntje en een pittig Indisch buffet.

De India hoofdstad heeft 23 miljoen (!!!) inwoners en is de 3e crowded stad ter wereld na Tokyo en Jakarta. We wandelen door de smalle overvolle straatjes in Oud-Delhi en nemen de fiets-riksja. Een feest voor de zintuigen,.... maar dan ook állemaal [e-1f602].

We zien de Akshardham hindoetempel, het Rode Fort en bezoeken de kleurrijke Sikh tempel met de speciale gaar- keukens. De overheidsgebouwen uit het koloniale tijdperk zijn indrukwekkend, de Delhi-gate lijkt Parijs en de Raj Ghat crematieplaats van Mahatma Ghandi moet je zijn geweest.

Een volle dag met veel moois, in dezelfde straatjes als 22 jaar geleden.... bijzonder maar nog even druk, wat meer mensen, iets minder koeien.....

Dan 7 uur lang in de bus naar CORBETT NP.... en in India is dat spannender dan een pittige kermisattractie.

Een paar breaks zijn dan ook erg welkom, waarvan de stop bij 'Moeder' GANGES, de heilge rivier, bijzonder is. We zien mensen baden in het heilge water, koeien slenteren tussen de kraampjes en ook een lijkverbranding met de hele familie rond het vuur.

Een gewoon lekkere kop koffie daarna is dan ook weer prima.

We bereiken CORBETT NP park, waar weineen jungle lodgeontvangen en 'versierd' worden door de lokale prinses. Wat een contrast met de hectiek van de voorbije dagen.... prima zo!

Half 6 op voor onze vroege gamedrive. Tot 10 uur hebben we de tijd voor het spotten van klein en groot wild. Het eerste 'n makkie, vooral veel kleurrijke vogels en apen. Van het grotere soort veel herten, het voedsel voor de tijgers... das mooi!

Van het hele grote soort 1 olifant, fijn maar hét doel is de Bengaalse tijger natuurlijk. We komen heel dichtbij maarniet verder dan veel verse voetsporen....[e-1f972][e-1f972].

De 2e safari vandaag (14 - 18u) sjezen we door een andere sectie van Corbett, nieuwe ronde nieuwe kansen. Corbett is heel groot, heeft 57 gates, en wij doen vandaag in 2 gamedrives maar 3% !

In een snelle jeep die we delen met onze gezellige Belgische reisgenoten Sandra en Jamy. De gids weet snel waar we moeten zijn. Tijger 's voetsporen en alarmcalls van de apen om de herten te waarschuwen helpen daarbij. De goede plek om te wachten, er zijn maar een paar jeeps, das ook mooi. En dan jawel, niet veel meters voor ons.... bladeren bewegen in de struiken, een grote poot stapt buiten, de mooie goudgele kop komt te voorschijn, kijkt op, en dan.... 'tiger!!' in de jeep naast ons[e-1f972][e-1f92b].... en het beest verdwijnt terug in de bossen. Toch 1 jeep teveel. Erg jammer, wel gespot, maar hij zou zeker overgestoken zijn voor veel beter [e-1f4f7].

Score: 1 NP, 2 gamedrives, 1 tijger.

Het was mooi hier, prachtig Corbett[e-1f405][e-1f418][e-1f9a7][e-1f33f][e-1f426]‍[e-2b1b] en een fijne plek in Jungle Book resort[e-1f60e][e-1f334][e-1f37a][e-1f3ca]‍[e-2640]️!

Met de (comfortabele) bus rijden we vandaag in bijna 11 uur weer terug zuidwaarts naar BHARATPUR.

Opnieuw vroeg op [e-1f972][e-1f972] en om 6 uur naar KEOLADEO NP,het (Unesco) bird sanctuary met wereldfaam vanwege de enorme hoeveelheid vogelsoorten, eenden, ijsvogels, roofvogels, kraanvogels, reigers, ooievaars en nog veel meer met een voor ons te moeilijke naam. Veel ornithologen en natuurfotografen uit de hele wereld sjouwen hier rond, waar wij tussendoor fietsen op onze riksja. Het is heel bijzonder en leuk dat wij riksjarijder Manu vonden (m.b.v. oude foto) van 22 jaar geleden. Prachtig! Hij heeft nu natuurlijk een e-riksja[e-1f603][e-1f44c]!

En route bezoeken we verlaten stad FATEHPUR SIKRI.

In AGRA draait bijna alles om de imposante Taj Mahal, het marmeren gebouw is één van de meest indrukwekkende bouwwerken ter wereld. Als we ervoor staan, rondom lopen en binnen zijn is het weer even zuchten met 'tsjonge tsjonge tsjonge'....Mooi mooi mooi!

Maar ook het Red Agra-fort is zeer de moeite waard om een paar uurtjes rond tewandelen. Groot en mooi.

Een mooie afsluiting van deze culturele dag is een heerlijke massage. Vooral ook fijn omdat we ons in de vroege avond melden op Agra railwaystation voor de slaaptrein naar Katni. Dat avontuur gaat ca. 10 uurtjes duren.

Op Agra station hebben we 2 minuten tijd om in te stappen en met onze bagage bij bedje 21 en 22 te komen. Moet snel, dus 2 porters ingehuurd om ons de hele lange volle trein in te helpen. Achter de gordijntjes zijn 4 bedjes, voor ons 2tjes en onze safarimaatjes Jamy en Sandra[e-1f1e7][e-1f1ea][e-1f1e7][e-1f1ea].

De treinreis lijkt ook wel een beetje safari...

De ronkende en snurkende Indiërs achter de andere gordijntjes doen denken aan een beer verderop of een tijger heel dichtbij. Toch is de rit [e-1f682] niet zo slecht, slapen genoeg uurtjes en arriveren na ruim 10 uur boemelen in KATNI.

Het is weer licht dus weer op naar een echte safari, spannend.....

Wij hebben een mooihuisje in Tala [e-1f405]Tiger Den Resort[e-1f405]en kunnen even bijkomen van de lange bus-trein-bus-reis.

BANDHAVGARH NP is het voormalige jachtterrein van de Maharadja van Rewa, veel tijgers dus, en dan jeepen we voor de gamedrive 4 uurtjes tot donker.

En het is al snel prijs, een tijger [e-1f405] naast ons....zij komt dichterbij.... en steekt over achter onze jeep. Prachtig, dichtbij, beetje snelle oversteek, maar gescoord!

Nummer 2 [e-1f405][e-1f405] van deze reis !

Herten, vogels, apen, pauwen, jakhals, spinnen [e-1f412][e-1f426]‍[e-2b1b][e-1f99d][e-1f983][e-1f99a][e-1f989][e-1f98b][e-1f578]️[e-1f98e][e-1f403] maken de safari voor vandaag compleet in de prachtige natuur hier. Morgen de vroege gamedrive, we gaan voor meer.....

Weer om 5 uur op [e-1f602]. Klaar voor de vroege 2e gamedrive hier. Wij zien vele soorten vogels, veel pauwen en herten.

Een groot hert gedraagt zich vreemd, geeft een alarmcall, en dat wijst op meer.....

En jawel.... een tijger op jacht sprint richting hert maar geeft het op. Wandelt onze richting op, langs de jeep, gromt wat