Met de buren op Bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu Met de buren op Bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu

Met de buren op Bali

Blijf op de hoogte en volg jacqueline en theo

04 December 2013 | Indonesië, Kuta

Dag allemaal.

De ontvangst van Piet en Marloes is bijzonder, voor alle vier, Twee debutanten voor Azië en nog wel op het spiksplinternieuwe vliegveld Ngurah Rai.
KUTA een prima start voor onze gasten reisgenoten.
Acclimatiseren en de eerste indrukken verwerken kost een paar dagen maar Piet ‘scoort’ al snel hier als grote voetballiefhebber en ook voor Marloes is succes verzekerd als natuur / tuinliefhebber en fotograaf in spé.
Op de halve dag transfer naar LOVINA is veel te zien en de stop bij het Bratanmeer is mooi.
De ‘tour de Lovina’ is mooi maar zwaar. De 1e etappe gaat gemakkelijk. ’s Morgens om 6 uur weg met het bootje en dolfijnen spotten. Lumba lumba!
Op de wandeling door het vissersdorp ontmoeten we bekende locals die ons bezoek weer leuk vinden. En dat wel met nieuwe vrienden!
De tocht naar BANJAR is bekend maar pittig voor fietsende Piet en Theo. Jacky en Marloes gaan met het brommertje naar boven en dat gaat prima. De duik in de Air Panas holy hot springs zorgt voor snel herstel.
De 2e etappe is andere koek. Een (per fiets) onbekende tour naar MUNDUKKUNCI, de desa van onze vriend Nyoman. Met kunst- hulp en vliegwerk, bij ontzettend hoge temperaturen en een brandende zon, is de lange klim voltooid in ruim een uur. Na de fietstocht een halfuurtje stijl klimmen te voet en dan is het bij de familie feest, met als hoogtepunt de uitreiking van 2 meegereisde biljartkeu’s van de broers van Theo.
De afdaling gaat goed. De snorkling tour is een prima activiteit voor herstel, relaxed drijvend genieten van het koraal en de kleurrijke vissen. Mooi mooi mooi!
De verdiende borrel volgt bij de sunset aan de beachbar Seabrease.

Het leven in CANDIDASA is weer heel anders.
Een te lange en hevige tropische bui maakt de rijstvelden te nat en te glibberig en gaat de hikingtour met Belly niet door. Maar een alternatieve tour, half per auto, half wandelend is een goed alternatief. TIRTA GANGA met het heilige water en een bijna botanische tuin blijft een topper. Wij bezoeken Goa Lawah, de tempel met duizenden vleermuizen, doen een excursie bij de zoutwinning op de beach, en wandelen in TENGANAN Bali Aga dorp en ‘in het bos’ naar de Rocktempel..Met af en toe de regencape aan toch een paar mooie dagen.

UBUD is beleving!.
In Monkey Forest zien wij veel familie en vrienden die wij hier echter graag op een afstandje houden. Een mooie wandeling brengt ons naar Museum Blanco met veel moois in de tuin en binnen de unieke lijsten.
Met Little Made doen we een tour waarbij wij de mooiste rijstvelden bezoeken, woodcarvers bewonderen, schilders zien werken, Hindoes zien baden. Ons onverwacht bezoek thuis bij Siki en Ketut in BEDULU is een verrassing voor hen. Leuk om de hele familie weer te zien..
De bike tour, 40 km afdaling van Mount Batur naar Pejeng, is fantastisch. Wij passeren authentieke dorpjes, stappen even af in de rijstvelden en bezoeken een Balinese compound.
Jacky’s verjaardag wordt goed gevierd. Een heerlijk Balineees dinertje en een goede afzakker bij ‘One Love’, de place to be hier.

In DENPASAR bezoeken wij YKPA, de orphenage met straat- en weeskinderen en bewonderen het werk van onze vriendin Putu. Zoals gebruikelijk hebben wij weer heel veel spullen voor de kids en doen goed inkopen in de winkel. Het is aandoenlijk om alle schatjes hier samen te zien.

Een dagje BUNUTIN, het amper meer bereikbaar dorpje van de familie Rai, kost nogal tijd maar is altijd een feest. De familie zorgt voor een ongekende traditionele lunch in de compound en wij maken een wandeling waarbij wij vele locals ontmoeten die hard werken in de rijstvelden. Zij vinden het bijzonder, maar ook erg leuk, want zij zien zelden toeristen hier. Zij tonen trots hun visvijvers in de paddy’s, de buffalo met jong, en proberen met handen en voeten taal (Balinees is niet te verstaan, heel anders dan Indonsisch) te vragen waarom wij eigenlijk hier zijn.

Dan gaan wij weer in het ritme van KUTA.
’s Morgens vroeg doen wij 2tjes de beachrun, en als wij thuiskomen doen Piet en Marloes hun baantjes in het zwembad. Een gezamenlijke plons is een goede dagelijkse start.
Op Kuta Beach is het prima toeven.
Boekje lezen, biertje drinken, veel verhalen, veel lachen, steeds vergezeld door wat locals. Voor cityswimmer Piet zijn de gigagolven een uitdaging, een goede afwisseling en afkoeling bij dit strandleven, met elke dag de mooiste sunset.
Tussen alle bedrijven door geven onze reisgenoten een goede impuls aan de locale economie om tenslotte met volle bepakking naar huis te gaan.
Piet en Marloes zijn inmiddels al thuis, wij maken onze 30 dagen visa netjes vol.
Ook wij zullen snel volgen, want het is niet allen hier feest…………

Sampai jumpa lima hari lagi!
Dag, tot over een dag of 5!

Jacky Theo

• 04 December 2013 - 08:47

Peter En Rian:

Geweldig om Bali in al zijn pracht, aan de buren te laten zien.
    Zo te lezen schijnt daar ook niet altijd de zon, maar een regenbui daar beleef je waarschijnlijk anders.
    Hier is het de meeste tijd, grijs en grauw herfstweer.
    Vandaag zal na ruim 2 1/2 week klussen de badkamer afkomen, dan kan ik morgen genieten onder de regendouche!!
    Goede terugreis en tot horens.

• 04 December 2013 - 09:11

Frans En Corry:

Bedankt weer voor het mooie reisverslag. Ook voor jullie buren een geweldig avontuur! Nog even fijn genieten en tot binnenkort in Rijsbergen. Groetjes.

• 04 December 2013 - 09:16

Kees En Marlies:

Hoi hoi.
    Mooi om te lezen weer Theo, jouw prachtige reisverhalen.
    En gelukkig hebben Piet en Marloes ook genoten van wonderschoon Bali, maar eigenlijk waren
    wij daar niet zo bang voor.
    Tot over 5 dagen is de laatste zin van jullie verhaal, maar ik hoop jullie toch al iets eerder te zien hoor.
    Een hele goede reis, de groetjes nog daar aan al die schatten en tot morgen.
    IK zal blij zijn als jullie er weer zijn ;-)

• 04 December 2013 - 13:48

Frank:

He luitjes,
    Hoe ist daar?
    pas geleden programma gezien over Bali. Probleem van vervuiling geheel eiland door niet goed verwerken plastic afval. Kleine initiatieven om afval op te halen en te scheiden waren opgezet, maar er ligt nog een zeer grote uitdaging om iedereen zover te krijgen!!
    gr,
    Frank

• 04 December 2013 - 22:52

Fons Els:

Weer heerlijk genoten, lezen we .Maar we haden niets, a nders verwacht. Goede reis terug en tot zondag

• 05 December 2013 - 14:31

Sindy En Jan:

Wat een mooi verhaal weer. Brengt weer vele herinneringen terug. Bali is oh zo mooi!

• 06 December 2013 - 16:15

Ina Van Opdorp:

Hoi Piet en Marloes, wij (Jeanne, ik, Louis,Sinta)waren in okt. 2012 ook enkele dagen in Kuta. Het was er 40° hebben van daaruit een markt bezocht met veel houtsnijwerk en zonsondergang gezien, koffie en kruidentuin bezocht, Gitgit-waterval gaan kijken, vooral het laatste...adembenemend mooi!!! In Kuta centrum Monument bezocht van Bomaanslag (onder de slachtoffers ook 4 Nederlanders) was net herdenking, 10 jaar geleden, er lagen veel bloemen en kransen, de sfeer was er gelaten.