Van KOCHI naar MUMBAI. - Reisverslag uit Bombay, India van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu Van KOCHI naar MUMBAI. - Reisverslag uit Bombay, India van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu

Van KOCHI naar MUMBAI.

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg jacqueline en theo

14 Oktober 2014 | India, Bombay

Van KOCHI naar MUMBAI.

Via de JanardhanaSwamy tempel naar Muzhapplangad beach............
verder alle namen vergeten.

Dag allemaal.

In KOCHI zijn het Dutch Palace en Fort Kochi hoogtepunten terwijl ook de vissers met hun traditionele Chinese wijze van vissen de aandacht vragen. Mooi!
Wij doen mooie kerken en de bisschop is de buurman van ons hotel. Avondje uit gaat prima hier, eerst back stage bij de Kathakali dansers, na de voorstelling op lux in een lekker restaurant. Over Europese invloeden gesproken.
Een bezoek bij de Zusters van St. Joseph is een succes. De nonnen runnen Cottolengo, een speciale school en internaat voor minder begaafde kinderen en ouderen, en andere sociaal zwaar gedupeerden. Vele spullen hebben wij met 4tjes persoonlijk kunnen afgeven voor de bewoners van dit prachtig project. Veel dankbaarheid en blije gezichten hier!!!

Met de trein reizen we verder. Vanuit de comfortabele Ernad Express zien wij plantages met koffie, peper, kardamom, kokos en bereiken zo KANNUR.

MADIKERI biedt ons weer een toplocatie voor een paar dagen. Het stadje is levendig, toevallig nu extra met een groot festival. De unieke cultuur van de Kodava's (afstammelingen Perzen en Koerden) is opvallend.

In de enclave BYLAKUPPE wanen wij ons in Tibet. Duizenden vluchtelingen uit Tibet bewonen deze dorpen en in en rond de indrukwekkende kloosters zien wij de vele monniken, in de leeftijd van 6 tot 80 jaar, mediteren, lezen, zingen, studeren en werken.

Voor ons is HASSAN een korte tussenstop. Een dagje en nachtje in een superresort, met in de nabijheid de Halebid en Belur tempels. Het zijn twee beauty's, al moet gezegd dat de tempelverzadiging toch al een rol begint te spelen.
Desondanks onderweg naar Mysore toch nog maar een heuveltje met 700 trappen doen om het grote Gomathesvara beeld te bewonderen, op een prachtige sereen plekje.
Even afremmen voor wilde olifanten aan de kant van de weg is mooi.

MYSORE ligt op aangenaam 'koele' hoogte op het Deccanplateau. Het is de stad van het sandelhout. In de straten komt de zoete geur van wierook en parfum je soms al van verre tegemoet. De Devarajamarkt, waar groenten en fruit op kunstige stapels ligt uitgestald, is een van de meest fotogenieke markten van het land. En bij de parfumverkoper in zijn kraam snuffelen aan exotische geuren.
Het paleis van de maharadja is een adembenemende gebouw met overweldigende pracht en praal, enorme houten deuren, zalen met gigantische zuilen en prachtige mozaïekvloeren. De felle kleuren en de vele tierelantijnen maken het geheel nog eens extra bombastisch.
Als 's avonds het paleis verlicht wordt (1 miljoen gloeilampen op de gevels en torens) is het echt een sprookjesavond. Mooi mooi mooi plus!!

Het Traditional Dasara Festival overtreft alle verwachtingen. Vele uren tevoren nemen wij ons plek in aan de route om een ongekende optocht te zien passeren. De kleurrijk beschilderde olifanten, volgehangen met in de zon schitterende juwelen. De praalwagens. De muziekkorpsen. Alles geweldig. Samen met miljoenen andere kijkers genieten wij in topvorm.

De nachttrein heeft altijd wel iets. Behalve het slapen (lukte prima!) hebben wij goed contact met de buren, 2 families die veel lekkers aanboden uit hun thuis bereid potje met flink spicy traditionele gerechten. Kostje voor Theo!!! Na 12 uur treinen bereiken wij GOA. 4 dagen vakantie! In een van de meest bekende badplaatsen van India, ingeklemd tussen zee en heuvels, een klassieke cocktail van tropische stranden, kokospalmen en verse vis.
Behalve genieten op het mooie strand doen wij een dagje oud-Goa. Lissabon sfeer met vele kerken en kathedralen, en bij het eten een lekker glaasje port natuurlijk.

In MUMBAI wonen 24 miljoen mensen, een paar toeristen extra valt niet op. Een metropool met de Bollywood industrie en nog veel meer moois. Met een kleine taxi doen wij de Malabar Hill, de hangende tuinen, moskee Haj Ali, de torens der stilte, het Gandhi museum, Port of India en nog veel meer. Een wandeling door de sloppenwijk is indrukwekkend met opvallend gastvrije opgewekte mensen. In de grootste openluchtwasserij van de stad zien wij mannen hard aan het werk, en kunnen we de was nog laten doen voordat we naar Nederland gaan, want het zit er bijna op.

Een paar gezellige avondjes Mumbai is een waardige afsluiting van een indrukwekkende reis door Incredible Zuid India. Het was weer een geweldige maand, een mooie reis!

Wij zien jullie snel.

Groetjes Jacky Theo.
Ook van onze reismaatjes Fons en Els.

• 16 Oktober 2014 - 12:31

Frans En Corry:

Weer hartelijk bedankt voor het verslag van jullie indrukwekkende reis door India.
    Geweldig.
    Jacqueline, we zagen je alweer voorbij ons huis wandelen. Dus zijn jullie weer even terug op Rijsbergse bodem. Op naar het volgende avontuur.
    Veel groeten.

• 16 Oktober 2014 - 14:45

Peter En Rian:

Wat hebben jullie weer veel mooie dingen gezien, dat was weer genieten.
    Begrijp uit vorige reactie dat jullie weer thuis zijn.
    Wij gaan dit weekend naar Friesland.
    Nemen daarna even contact op!!
    Groeten uit Hattem.

• 17 Oktober 2014 - 02:01

Yantin:

Wauw wat een indrukken weer allemaal, klinkt weer heel geweldig!! Nog even en dan een goedjes!e reis terug naar huis! groet

• 17 Oktober 2014 - 11:48

Cobie Verberg:

Wat een mooie reis maken jullie samen....het klinkt allemaal zo goed en mooi.
    Fijn dat jullie zo kunnen genieten van alles om je heen...
    Hartelijke groetjes van Johan en Cobie Verberg

• 17 Oktober 2014 - 18:45

Fons Els:

Weer een mooi verslag. We hebben genoten van deze reis met goed gezelschap.