TIBET. Leven tussen de kloosters. - Reisverslag uit Lhasa, China van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu TIBET. Leven tussen de kloosters. - Reisverslag uit Lhasa, China van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu

TIBET. Leven tussen de kloosters.

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg jacqueline en theo

18 Oktober 2018 | China, Lhasa

Dag allemaal. Namasté.

Na de 'warming up' in Nepal vervolgen wij onze reis in TIBET.
De vlucht over de indrukwekkende Himalaya brengt ons naar LHASA op 3650m.
In de hoofdstad van Tibet zijn de ontwikkelingen supersnel gegaan. Alles in supermoderne Chinese stijl. Voor ons acclimatiseren op de hoogte en de mooie dingen van de stad en omgeving gaan doen.
Het Potala paleis toornt hoog boven de stad uit, het bezoek aan de 1000 kamers tellende voormalige residentie van Dalai Lama is bijzonder. Ook de Jokhangtempel in hartje stad, het spirituele centrum voor duizenden pelgrims die hier hun Kora (rondgang) komen lopen. Zij prevelen gebeden, draaien de gebedsmolens, vullen de vele brandende kaarsen aan met yakboter en offeren heel veel kleine briefjes geld.
We reizen verder naar SAMYE (3550m.) doen onderweg de mooie kloosters van Drepung en Sera aan, en bezoeken het oudste bouwwerk van Tibet, het Yumbulangang paleis. Een mooie wandeling rondom deze stopplaatsen is gebruikelijk, en ook goed om aan te passen aan de geleidelijk toenemende hoogte.

Reizen in Tibet is bijzonder. Altijd met gids, speciaal permit om te reizen, vele checkpoints en camera's. Ook in onze bus zelfs 3 camera's, 'Big Brother China' weet precies waar we wanneer zijn en wat we doen. Onze gesprekken worden nog net niet opgenomen. Internet en mail beperkt, Whatts App niet toegestaan, FaceBook onmogelijk.
Er is afwisseling van supermoderne steden met het vlakke land met boerendorpen. Wij zien (soms nog) paard en wagen, maar vooral vele grote SUV's. De mystiek van de Tibetaanse hoogvlakte, het echte Tibetaans karakter is vooral nog in en om de vele kloosters te vinden.

Bij CHIMPUK doen wij de eerste serieuze wandeling boven 4000m. Mooie klim naar de meditatiegrotten en natuurlijk een klooster. Pittig en mooi.

Wij bereiken TERDROM 4500m, even langs klooster van Ganden, doen een rondje Kora mee en zijn dan in de echte kou aangekomen. 2 koude nachten in een primitief guesthouse zonder voorzieningen, maar wel met warmwaterbronnen met geneeskrachtige werking. Tibetanen komen hier hun bad nemen en wij doen maar lekker mee. Dus toch een bad, en dan bijna 70 graden. Heerlijk!

DRIGUNG TIL is een bijzonder klooster, hier worden de Sky Burials (luchtbegrafenissen) gehouden, waar Tibetanen hun overleden familieleden 'teruggeven aan de natuur' door ze aan de roofvogels aan te bieden. Wij zien wel de vogels in de verte maar mogen niet dichtbij (gelukkig!!!), het is ook verboden door China. Met de sneeuw deze dag is het extra mooi wandelen en maken een tochtje 4500m plus.

Bij DRAK YERPA doen we nog een klooster inclusief een mooie Kora. Mooi mooi mooi!

In GYANTSE 3900m. Komen we via de mooie passen Kamba-La 4800m en Karo-La 5020m. Het is hier lopen met enerverende vergezichten, besneeuwde bergtoppen als decor en steeds maar zon zon zon! Wij picknicken op de velden waar de Yaks lopen en genieten hier van de wijde lege wereld.

In SHIGATSE (3800m.) gaan we naar het Tashilhumpo klooster, met heel veel monniken, en dus heel veel geprevel. Ook heel veel geld want de monniken hebben elke dag kisten vol geld te tellen die de pelgrims dagelijks storten en strooien in en om de heilige plaatsen.

Rond de pas Gyatso-La (5220m.) hebben wij een goede voorbereiding voor de wandeling naar Everest Base Camp.
Na een nachtje SHEGAR (3800m.) komen wij in RONGBUK. (5000m.)
In het Quomolangma Natuur Reservaat is alles even anders. Hier ligt de Mount Everest (top 8848m.) en is het koud koud koud. De tocht naar Everest Base Camp (5200m.)is niet bijzonder moeilijk, maar pittig vanwege de hoogte.
Ook het primitieve verblijf zonder voorzieningen maakt het wat zwaar, bij bijna minus 20gr 's nachts, evenals het slapen op deze hoogte.

Maar het is genieten met de Everest zo in de achtertuin, kraakhelder, en bijna aan te raken. Prachtig.

Bij de afdaling leven we in een sprookje. Behalve Everest zien wij de andere 8000-ers op een rijtje. Lhotse, Makaki, Cho Oyu. Wat een plaatje!
In KERUNG (2700m.) is er dan ook rede voor een feestje, en wij mogen ook weer een biertje na ruim 2 weken. Echt feest dus! Klein feeste met een grote Everest bier.

Na de uitgebreide formele grensformaliteiten bij de China – Nepal grens nemen wij afscheid van onze Tibet gids Purbu en chauffeur Tashi. Fijne mensen om mee te reizen hier. Dan gaat onze reis een paar dagen verder met Jeeps. Spannend off road werk om in NUWAKOT te komen. Hier verblijven we op een mooie oude boerderij in Newari stijl. Wij zijn weer in de luxe beland, met 25 graden als extra.
In de heerlijke chaos van KATHMANDU sluiten we deze bijzondere en afwisselende reis af en gaan thuis nagenieten.

Als jullie dit verhaal lezen zijn we net weer thuis. Gewoon weer internet, WhattsApp en FaceBook. Maar vooral met veel veel meer..... Wij zien velen van jullie weer snel.

Groetjes . Jacky Theo

• 18 Oktober 2018 - 07:05

Kees En Marlies:

Wat een ervaring weer. We komen heel snel naar jullie verhalen luisteren met een borreltje erbij ;-)
    Lekker nagenieten hier nu met ongelofelijk lekker weer voor oktober..

• 18 Oktober 2018 - 10:42

Yantin:

Wat indrukwekkend weer allemaal en wat een konditie hebben jullie toch!!!!
    Fantastisch!! Geniet nog lekker na!! Lieve groet vanaf Lombok!!

• 18 Oktober 2018 - 12:42

Peter En Rian:

Jee, wat een mooie reis weer.
    Wat moet je allemaal wel niet meenemen met die grote temperatuur verschillen?
    Dat was wel erg dicht bij elkaar liggen met -20

• 20 Oktober 2018 - 13:06

Andre Pemen:

Beste Jacky en Theo, ik heb gisteren jullie verslag gelezen over de reis naar Tibet. Om meerdere redenen erg indrukwekkend. Voor zover ik weet wordt Tibet bezet door China maar ik heb nooit geweten dat de Chinese invloed zo ver reikte. Speciale documenten om Tibet binnen te komen, checkpoints en overal camera`s om de boel in de gaten te houden. Het deed me in eerste instantie denken aan Noord Korea maar misschien nog meer aan de door Israël bezette Westelijke Jordaanoever. Jullie hebben daar om zo te zeggen monnikenwerk moeten verrichten en misschien zelfs als monniken moeten leven. Want die lopen er nogal wat rond in de vele gigantische tempelcomplexen. Tibet wordt vanwege z`n ligging ook wel het dak van de wereld genoemd en dat hebben jullie zo te lezen aan den lijve gevoeld: ademhalingsproblemen bij geringe inspanning en lage temperatuur op grote hoogte. Het lijkt me fantastisch om net als jullie de majestueuze Mount Everest als het ware voor het grijpen te zien liggen in een fantastisch decor van sneeuw en zon. Dat lijkt me onvergetelijk. En dan nu weer acclimatiseren in de Knijnestraat. Wat een overgang.
    Misschien hebben jullie al weer een trip gepland want als ik me niet vergis staat ook Bali nog op het programma (samen met Piet Oomen en z`n vrouw). Waarschijnlijk bezoeken jullie ook nog Lombok. Daar komt het leven weer langzaam op gang al moet er nog veel puin geruimd worden. Het toerisme ligt nog steeds op z`n gat en dat treft heel wat mensen in hun portemonnee. Ik hoorde van Frans Luijten die onlangs een week op Lombok was dat bv. Senggigi veranderd is in een soort spookstad en veel hotels, resorts en restaurants daar in de buurt gesloten zijn. Natuurlijk hebben jullie het werk van Jantine via Steun voor Lombok ook gevolgd. Wat die daar doet met haar team is ongelooflijk. Al weken aan een stuk zet ze zich daar met een vast team in voor de getroffen gebieden en Holis verzorgt o.a. voor geweldig camerawerk. Mede door jullie acties kan Jantine dit werk doen. Dus ook hulde voor jullie acties. President Jokowi heeft zich nog niet buitensporig bezig gehouden met Lombok maar hij zou onderhand wel een lintje aan Jantine en medewerkers kunnen uitreiken. Als jullie Jantine bezoeken doe haar dan heel veel groeten van me en bedank haar voor haar geweldige werk. Ik wens jullie in ieder geval al weer een fijne vakantie toe en hoop weer iets te horen mettertijd uit de Gordel van Smaragd.
    Sampai jumpa, Andre

• 30 Oktober 2018 - 16:26

Rick :

Wauw, heel mooi en indrukwekkend. Lijkt mij heel bijzonder als je daar zo middenin staat.

Qué viaje más grande!

Nos vemos pronto amigo!