Via GALIBI en FRANS GUYANA. - Reisverslag uit Duivelseiland, Frans Guiana van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu Via GALIBI en FRANS GUYANA. - Reisverslag uit Duivelseiland, Frans Guiana van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu

Via GALIBI en FRANS GUYANA.

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg jacqueline en theo

21 Februari 2014 | Frans Guiana, Duivelseiland

Dag allemaal.

Tijdens onze rondreis hier in SURINAME is de PARAMARIBO een regelmatige tussenstop.
Mooie dagen tussendoor om het koloniale erfgoed bewonderen, de omgeving te verkennen, even in de bewoonde wereld te vertoeven, een Parboterrasje te doen en spulletjes op te halen voor de dagen die volgen in de jungle.
Al snel weten we dat hier het land is met ongerepte natuur, koloniale herinneringen en een mix aan culturen. Tevens het land waarin men geduld moet hebben. Een uitspraak als 'hou even aan' krijgt meer betekenis na een bezoek aan Suriname. ‘Doen we even’ kent men niet hier. Bijzonder is wel dat wij op reis zijn in een land waar we alleen maar Nederlands horen, zowel van bewoners en toeristen.

Via DOMBURG over de Surinamerivier gaan we het binnenland in, naar OVERBRIDGE waar we in een leuk resortje aan het water een paar relaxte dagjes doen. Als we verder de rivier volgen passeren we giga fabrieken met aluinaarde en bauxiet. De door het oerwoud overwoekerde ruines van de leprozerie GROOT CHATILLON kennen wij van de geschiedenis van ‘onze ‘Peerke Donders’ (familie van……?)
Ook heel indrukwekkend is de JODENSAVANNA bij het Indianendorp REDIDOTI.

Op BROWNSBERG is het heerlijk, diep in de jungle, ‘lekker’ primitief, mooi uitzicht over het BROKOPONDOMEER. Pittige trekkings leiden ons door een prachtnatuur met tropische woudreuzen, mooie watervallen, waarbij onze gids CHAFIET met kapmes alles in goede banen leidt. De Weti Kreek is onze badkamer, frist lekker op, zeker als je je realiseert dat dit eigenlijk een (lege) goudmijn is.

We trekken verder naar BOVEN SURINAME. Deels over een rood gekleurde hobbelige laterietweg deels over geasfalteerde wegen. Tot de weg ophoud in ATJONI en wij verder gaan over de rivier in een korjaal, zeg maar een uitgeholde boomstam.
Een spectaculaire tocht met vele stroomversnellingen eindigt op KWAI KWAI EILAND. Wij maken hier kennis met de Marrons, de Saramaccaanse bosnegers die ooit de wrede slavernij op de plantages ontvluchtten. In het dichte regenwoud stichtten zij dorpen waar zij hun oorspronkelijke Afrikaanse cultuur grotendeels behielden. Valentijnsdag is een mooie gelegenheid om een KOLOKU WASI te ondergaan. Een gelukswassing door een medicijnman voor ons tweetjes. Het voelt prima!

Na weer even bijkomen in PARAMARIBO gaan we naar het andere deel van het land. Het Westen via GRONINGEN naar NIEUW NICKERIE. In Natuurreservaat BIGI PAN zien wij veel vogels.

Dan naar het Oosten. Bij ALBINA houdt de weg weer op en gaan we per bootje verdar naar GALIBI. Wij verblijven hier in een basic huisje, wel direct op het witte zandstrand en onder de palmbomen. Relaxte dagen bij de Cariben-indianen die goed voor ons zorgen.
We steken de Marowijne rivier over en bereiken zo FRANS GUYANA. Hier is alles anders, te beginnen met ‘Ca Va?’ Alles Frans hier. Het schildpaddenproject is interessant. In SAINT LAURENT bezoeken wij Camp de la Transportation, het beruchte Franse gevangenen strafkamp. Indrukwekkend en heftig, zeker als je even in de cel mag van Papillon.

En nu zijn we opnieuw terug in PARAMARIBO. In ons luxe hotel aan de Surinamerivier. Vandaag een fietstocht langs de plantages van COMMEWIJNE. Maar het is even wachten want………..jawel…….regen…….regen……regen.
Als wij klaar zijn met dit verhaaltje wordt het lichter en zien we een zonnetje in de verte. Klaar voor ons laatste tourtje en dan opmaken voor de thuisreis zondag.

Dan weer meer verhalen, en de mooie foto’s ook later helaas.
Groeten Jacky Theo

• 21 Februari 2014 - 19:50

Peter&Marijke Piederiet:

Wij willen graag jullie foto's van deze vakantie nog een keer zien. Vooral ook omdat Peter de film en het boek Papillon allebei 2x heeft gezien en gelezen. Ikzelf 1x gelezen en gezien. Het zullen vast mooie en indrukwekkende foto's zijn van deze vakantie. Groeten vanuit een lenteachtig NL en een goede en veilige terugreis voor jullie.

• 22 Februari 2014 - 01:06

Jantine:

Geweldig en weer veel herkenbare dingen!! Ben heel benieuwd naar jullie foto's! Geniet nog van de resterende tijd! groetjes, ook van Holis,

• 22 Februari 2014 - 10:04

Peter En Rian:

Wat een belevenis weer, zal een prachtige ervaring geweest zijn.
    We moeten snel maar wat afspreken om de foto's te bekijken en de verhalen te horen.
    Goede reis terug morgen.

• 22 Februari 2014 - 10:46

Kees En Marlies.:

Hoi hoi,

Ook wij zijn benieuwd naar jullie reisverhalen en bijbehorende foto's.
    Geniet van jullie laatste Surinaamse fietsdagje, hopelijk deze keer wel met lekker weer.
    Goede reis en we zien jullie morgen.

groetjes Marlies en Kees.

• 02 Maart 2014 - 13:37

Rob Mirani:

Hey Jacq en Theo,

Het was mooi he?

Moest wel weer wennen aan onze snelheid van werken.

Groetjes Rob