Pittig klimmen op Gunung Panji - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu Pittig klimmen op Gunung Panji - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu

Pittig klimmen op Gunung Panji

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg jacqueline en theo

07 December 2014 | Indonesië, Kuta

LOVINA is altijd een must in ons programma.
In Elza is het deze keer volle bak, alle 8 kamers bezet, maar gezellig als vanouds, het nieuwe zwembad is een succes en voor ons weer prima dagen bij de hele familie hier.

De dolfijnen proberen we deze keer vanaf het strand te spotten, scheelt ons een vroeg boottochtje om 6 uur. De lekkerste vis van Bali eten wij bij onze vriend Apple, enak sekali!! 's Avonds is er een gezellige sfeer, lekkere live muziek bij verschillende openlucht barretjes, weinig gasten, maar heel veel en mooi personeel, terwijl Ad Lochten hier in zijn eentje de hele straat aan zou kunnen met zijn dienbladje.

Fantastisch is de fietstocht naar de familie van onze grote vriend Nyoman Marta. De Gunung Panji is zwaar.
(....Vanwege de verhoogde benzineprijs is overigens fietshuur ook verhoogd....)
Het is weer een pittige tocht zeker nu Theo geen ploegmaatjes heeft, Jacky kiest voor de scooter. Na 20 minuten stevig valsplat begint de klim echt. Zal 45 minuten kosten ongeveer. Het is echt heet, veel zweten, nog meer drinken, de dorst schiet in de benen..... De cashewbomen zorgen voor wat schaduw, maar daartegenover houden de manshoge tabaksplanten jammerlijk de lekkere bergbries weer tegen. Het is concentreren om de grote gaten in het wegdek te ontwijken en het is zeker niet mogelijk foto te maken, ook niet van de leguanen die oversteken of langs de weg poseren. Ook niet een stop bij aanmoedigende kinderen en ouderen. Zij zijn enthousiast, zij zien immers elk halfjaar maar een paar toeristen, en dan ook nog steeds dezelfde......
Halfweg passeert Jacky en zij ziet dat het goed gaat en wacht boven.
Dan is er toch plotse afkoeling, een giga tropische regenbui klettert neer en de laatste 500m omhoog zijn heel anders en heel nat. De laatste 15 minuten naar de familie moeten lopend, over een steil bospad onder bananan- dourian- en cacaobomen bereiken wij de zeer basic woningen van de familie Marta. Prima schuilen daar ondanks behoorlijke lekkages in het dak van Nyoman.
Het bezoek is een feestje voor de hele familie en ze laten trots hun nieuwe electriciteitaansluiting zien die zij eerder cadeau hebben gekregen van Piet en Marloes.
De afdaling is makkelijker, droog, mooi en relaxed, en in het dorp wacht een grote koude Bintang.

Op terugweg naar KUTA gaan we langs BUNUTIN. Altijd een hoogtepunt tijdens ons Baliverblijf is het bezoek bij de familie Rai. In de koelte van hoger Bali worden we temidden van de rijstvelden weer heel warm ontvangen. Papa Rai is al bezig met de sate lillit en de vele andere gerechten die speciaal voor ons worden bereid. Deze keer gaat de aandacht vooral naar kleine Made, bijna een jaar oud en nog erg onwennig naar deze 2 blanken. Jammerlijk is de laatste rijstoogst mislukt vanwege de langdurige droogte, desondanks een trotse vertoning van Rai zijn mooie kippen, buffeltje, varken, en speciaal zijn kleine biggetje Piet.

In DENPASAR zijn wij uiteraard bij YAYASAN YKPA, de trots onder onze projecten, en horen van founder Putu dat het goed gaat. Alleen kleine Cinta (3) is thuis en is weer blij met een leuk cadeautje. De andere (ex)straatkinderen zijn gelukkig naar school, zij komen zo weer een stapje dichter bij de gewone maatschappij.Wij maken het project weer blij met 2 grote tassen met nuttige spullen, een moie sponsoreneveloppe en vooral ook veel adviezen. Fantastisch!

De verjaardag van Holis vieren wij in KUTA. Samen met Yantin ouderwets bijkletsen terwijl Holis met behulp van zijn gebarentaal heel knap en met trots zijn schilderijen en beeldhouwwerken toont. Geweldig!!! En gezellig!!!
De projecten van Yantin klinken zoals altijd prima, veel moois en goeds voor de gezondheidszorg en onderwijs hier.

In Bali Agung B&R pikken wij een echt Balinees graantje mee van de verjaardag van baas Agung. Leuk en lekker. Spicy spicy!!

Zo lijkt is elke dag wel een feestje hier voor ons. Genieten van alles. Maar het schiet weer echt op nu. wij 'kijken al uit' .....naar de thuisreis, maar er komt eerst nog een laatste extra klein feestje......

Wij werken het nog netjes af de laatste dagen hier in heerlijk tropisch en gezellig BALI en zien wij velen van jullie weer snel......

Allerbeste groeten.
Jacky Theo

• 07 December 2014 - 14:09

Jantine:

Heerlijk om weer te lezen hoe jullie genieten en ook hebben Holis en ik het nu ook gezien en gehoord van jullie persoonlijk, wat was het weer ouderwets gezellig!!! Moeten we vaker doen hoor!! Heb morgen een hele gezellige verjaardag Theo maar dat gaat goed komen! Wij sturen je nog een smsje vanaf Lombok. Nog fijne resterende tijd op Bali, goede terugreis en weer veel sukses en plezier in Holland heel eventjes ha ha ha en dan weer op naar het volgende avontuur!! Hoop jullie ook weer eens te zien op Lombok! Hartelijke groet, ook namens Holis.

• 07 December 2014 - 16:44

Andre Pemen:

Als het jullie bedoeling was om iemand jaloers te maken dan is je dat uitstekend gelukt. Fantastisch om dat allemaal mee te kunnen maken. Als God en Heer belieft ga ik in 2015 ook weer die kant op en dan ga ik zeker ook naar Bali. Ik heb kennissen aan de voet van de heilige Gunung Agung. Daar heerlijk door de rijstvelden fietsen of wandelen is toch wel even iets anders dan een fietspuzzeltocht rijden langs de Pannenhoef of door de Krochten. Sinds 2 weken zie ik op Vlaanderen Vakantieland een groep Belgische mountainbikers o.l.v. Saartje Vandendriessche door Sulawesi fietsen. Ook een geweldige ervaring. Ik vraag me wel af of jullie nog contact hebben gehad met Jantine op Lombok. Ik begrijp dat jullie binnenkort weer naar huis komen. Geniet er nog van en een goede thuisreis toegewenst.
    Sampai jumpa,

Andre Pemen

( zie nu pas de reactie van Jantine en Holis)

• 07 December 2014 - 17:06

Kees En Marlies:

Goed dat jullie overal weer even langs zijn geweest om alles te checken.
    Fijn ook dat jullie Yantin en Holis weer eens hebben ontmoet en bij hebben kunnen kletsen.
    Net als Andre hierboven zou ik ook best daar hebben willen zijn samen met jullie, maar ja
    je kunt nu eenmaal niets alles hebben.
    Geniet nog van de laatste lekkere dagen op mooi Bali en tot snel.
    Lieve groetjes van ons...

• 07 December 2014 - 17:13

Basjes Bericht:

Blij dat alles goed is en dat het weer genieten is op Bali. Nog een paar fijne dagen en een leuke verjaardag gewenst.
    Groetjes Toon & Marja

• 07 December 2014 - 19:16

Cor Mathijssen:

Leuk en interessant om jullie belevenissen te lezen. Geniet nog van jullie reis.

• 08 December 2014 - 04:10

Peter En Rian:

Volgende keer ga ik met Jacqueline mee op de scooter, laten we de mannen wel fietsen!!
    Je leest zo'n verslag nu toch anders als je er zelf geweest bent.
    Zo te lezen zijn jullie nog "druk" geweest en zijn er ook nog vele "feestjes" gevierd.
    Nog een fijne verjaardag en goede reis terug.
    Voor ons is het vrijdag ook weer zover dat we afscheid moeten nemen.
    Groetjes uit een zonnig NZ.

• 08 December 2014 - 08:47

Lian & Gert-Jan Melissen:

Hoi Theo, vanuit een (voor mij) koud OUdenbosch,/Dinteloord willen we je een hele fijne verjaardag toewensen en geniet van nog wat lekkere Bintangetjes en het lekkere weer natuurlijk!! groetjes van Gert-jan en Lian