ANDAMAN ISLANDS. Een paradijs! - Reisverslag uit Calcutta, India van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu ANDAMAN ISLANDS. Een paradijs! - Reisverslag uit Calcutta, India van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu

ANDAMAN ISLANDS. Een paradijs!

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg jacqueline en theo

29 Januari 2019 | India, Calcutta

Namasté. Dag allemaal.

De ANDAMANEN, de eilandengroep tussen India, Myanmar en Thailand, is een echt paradijs. Een paar uur vliegen vanuit CALCUTTA brengt ons in PORT BLAIR.
In de interessante en indrukwekkende Cellular Jail is in de Britse tijd hier veel gebeurd, en wij aanschouwen het in een aangrijpende light & sound show.
Vlakbij doen wij ook ROSS AND VIPOR ISLAND, ook met het gevangenisverleden de moeite met vooral de overwoekerde ruïnes.

De reis noordwaarts naar MAYABANDAR is slopend. 's Nachts om 2 uur vertrekken, 's avond om 8 uur daar. Om veilig daar te komen moeten we in konvooi door de jungle. Lange wachttijden bij de ferry's, trage ambtenaren bij de checkpoints, slechte onverlichte wegen, en een niet comfortabele bus.
Gelukkig een korte break bij BARATANG, even varen door mangrovebossen en kalksteengrotten.

Bij DIGLIPUR maken een pittige wandeling door een mooie jungle naar SADDLE PEAK (732m), de hoogste top van de archipel.

ROSS & SMITH ISLAND zijn goed voor een half dagje prachtig strand, vele sea turtles rondom onze boot vergezellen ons.

Allemaal mooi, maar niet bijzonder genoeg om hiervoor de zeer zeer lange oncomfortabele en niet al te veilige reis te maken.
...............want na 3 dagen gaan we weer terug…….opnieuw nachtwerk, 2 uur 's nachts weg en laat ter plekke……etc etc...

Maar dan wordt het wel wat! Denken wij.
Via RANGAT gaan we naar HAVELOCK. Het populairste eiland van Andaman. Adembenemende witte stranden, glasheldere turquoise wateren, tropische vegetatie en kleurrijke koraalriffen.

Op ELEPHANT ISLAND is het relaxen op de mooie bounty beaches tussen de mangroven, prachtige vissen zwemmen voor de snorkelbril langs.
Wij mogen hier maar 3 uur blijven en verhuizen we met de boot naar RADMANGAR BEACH (Beach no. 7), uitgeroepen door Times Magazine tot het mooiste strand van Azië. Erg mooi en groot, maar als wij ook hadden mogen stemmen........…..….:-) :-(

NEIL ISLAND is het laatste eiland wat we hier doen. Klein met prachtige stranden waar wij een klein leuk resort hebben en een prima bedje boekje (zoeken naar biertje) concept.

Dan zijn we toe aan het slot van deze reis, CALCUTTA. Paar uurtjes vliegen en wij zijn in de 'ziel van India'. Een chaotische stad met ruim 12 miljoen inwoners, de metropool met vele prachtige gebouwen als Victoria Memorial, St Pauls's Cathedral, juweeltjes uit de Britse tijd. En de Howrahbridge, de drukste brug ter wereld, de geurende en fleurende bloemenmarkt. Bijzonder!
Wij doorkruisen de stad met metro, boot, ambassador taxi, local bus en walking. Fantastisch om zo het leven in CALCUTTA te beleven. Met giga verschillen. Lang rijen mensen bij de juweliers en dure restaurants, paar meter verder de bedelende en slapende mensen, de straatkinderen, badende Hindoes en zwoegende mannen met loop taxi of met zware vrachten op het hoofd.
Een indrukwekkende slot van deze reis door Oost India.

Onze 3e reis hier, heel anders weer, opnieuw een ervaring.
En dan verlaten wij INDIA, proberen wij althans, want aan de douane opnieuw een boel gez…., ook nog een 10 tal selfies met de locals. Maar het lukt, en laten de 'voorkruipcultuur' achter ons.

Beye beye India. Incredible India.

Wij zien velen van jullie snel, want als jullie dit lezen zijn we net geland in Nederland.
Groetjes Jacky en Theo. Ook van Fons en Els.

• 29 Januari 2019 - 09:46

Marja:

Dat ziet er allemaal weer heel indrukwekkend uit.
    Tot vlg week

• 29 Januari 2019 - 10:20

Yantin:

Prachtig weer en zeer indrukwekkend! Wat maken jullie toch fantastische reizen!
    Veel plezier nu weer in het koude Nederland en lieve groet vanuit het hete Lombok!

• 29 Januari 2019 - 11:16

Frans En Corry:

Hartelijk bedankt voor weer een indrukwekkend reisverslag.
    Ook al was het eerste gedeelte van jullie reis misschien niet precies wat jullie er van verwacht hadden, naderhand was het toch weer fantastisch wat jullie allemaal hebben meegemaakt.
    Welkom thuis in het winterse Rijsbergen en tot ziens.