GoGo nieuwsbrief Zomer 2016 - Reisverslag uit Rijsbergen, Nederland van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu GoGo nieuwsbrief Zomer 2016 - Reisverslag uit Rijsbergen, Nederland van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu

GoGo nieuwsbrief Zomer 2016

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg jacqueline en theo

15 Juni 2016 | Nederland, Rijsbergen

dag allemaal

ook voor onze volgers op deze reisblog de GoGo nieuwsbrief Zomer 2016
een impressie van onze GoGo projecten van voorbije jaar
dank voor de belangstelling en beste groeten

Jacky en Theo

============================================

Dag allemaal,

Het is weer tijd voor een GOGO nieuwsbrief!
Want wij hebben weer veel gereisd, veel genoten, en al reizend ook weer op diverse plaatsen onderweg kunnen helpen waar het echt nodig is. Wij waren weer bij een aantal reeds bekende projecten maar ook weer op nieuwe locaties, ook in andere, voor ons nieuwe landen. En het was weer mooi om dit te doen, vooral omdat wij zelf direct betrokken zijn bij onze ‘GOodGOaltjes’. En dus zelf de resultaten zien, soms al snel, soms later. Deze mensen hebben de hulp echt nodig en komen zo een stapje verder, krijgen een kans. Zij willen ook een gezond, veilig en gelukkig bestaan. Zij willen ook een betere toekomst voor de kinderen.
Soms kunnen wij in een schrijnende situatie (direct) helpen, helpen om ongeluk en armoede proberen op te lossen, helpen bij gezondheidsproblemen, helpen om scholing te realiseren.
Wij kunnen zoveel extra doen omdat velen van jullie mooie spullen meegeven, en zo nu en dan een bijdrage op onze GOGO rekening storten.
Veel dank hiervoor, vooral ook mede namens al die lieve mensen daarginder!
Dank voor de belangstelling, en hartelijke groeten. Jacqueline en Theo van Rijckevorsel, Rijsbergen.

School in Lubigara Colombia.
“Escuela Lubigara' is een klein schooltje met 20 leerlingen (6 – 12 jaar) in de provincie Satander. De slechte staat maakt het oncomfortabel, onhygiënisch en onveilig. Reden voor ons om ter plekke te helpen. Eerst voor een nieuwe vloer, later nog voor meer verbeteringen. Ook de verbetering van kwaliteit van de lessen volgt.
Het project is in handen van onze Belgische kennissen Johan en Karin die vlakbij het schooltje een finca hebben. Een extra goede rede om daar nog eens te gaan kijken en logeren!

Opnieuw veel spullen mee.
Wij kunnen altijd veel nuttige bruikbare spullen meenemen naar diverse landen. De brillen, gehoorapparaten, kleding, kinderkleding, handdoeken, schoenen, lego, duplo, schoolspullen, fysiomateriaal, braces, sportspullen, spel- en lesmaterialen, mobieltjes, laptops. Alles krijgt een nuttige bestemming. Veelal bij de sociale projecten, projecten in de gezondheidszorg en scholen.

Bumi Sehat in Ubud Bali.
Bumi Sehat is een kleine kraamkliniek in Ubud. De cliënten zijn arme families die geen geld hebben voor de reguliere gezondheidszorg. De moeders mogen hier bevallen en krijgen nazorg, alles 'voor een vrijwillige fooi'. Bij ons bezoek hebben wij 4 jonge moeders voorzien van prachtige babykleding uit Rijsbergen. Ook de voorraadkast hebben wij helemaal vol getast en de 'fooienpot' wat verder aangevuld met GoGo Ruppia's.

Arme dorpelingen centraal Colombia.
Met hulp van onze gids, chauffeur en de priester van het dorp hebben wij veel nuttige spullen kunnen afleveren voor de armste tak van het volk in een klein dorp. Alles wordt met veel dankbaarheid aangenomen.

Dorpen en scholen in binnenlanden Senegal.
Een bezoek aan een authentiek hutten-dorp in Senegal was indrukwekkend. Wij waren geïnformeerd over de behoefte aan spullen en konden voorzien in vele nuttige dingen. Een leuk bezoek, erg fijne en tevreden mensen ondanks de soberheid en armoede.
Ook de school was de moeite. Veel spullen gebracht. Nuttig bezoek!

Fysioproject Sukawati Bali.
Murti en Chun zijn 2 jonge ambitieuze fysiotherapeuten op Bali. Chun heeft zijn eigen praktijk helemaal zelf ingericht door oa. zelf behandeltafel en rekken te timmeren, spiegel gemaakt etc. Wij hebben hen (vanuit Nederland) een aantal nieuwe fysio materialen geschonken.
Zij verdienen weinig omdat hun patiënten de gewone zorg niet kunnen betalen en een vrijwillige bijdrage doen. Theo heeft hen beiden onlangs de cursus tapen en bandageren gegeven. En inmiddels zijn een aantal patiënten hiermee goed geholpen. Zij doen het erg goed!

Projecten Rupingh Flores.
Rupingh doet cultureel en maatschappelijk werk op het eiland Flores Oost-Indonesië. Wij steunen de aanleg van waterleiding naar bijna onbereikbare dorpen. Nu zijn er kranen,sanitaire voorzieningen en water-opvang gemaakt. De bewoners zelf zijn actief bij de realisering. Ook worden GOGO euro’s besteed aan de opleiding voor verpleegster voor meisjes waarvan de families dat niet kunnen bekostigen.
Wij kennen de bestuurders persoonlijk en ontmoeten hen met regelmaat.

Yantin in Kampung Kekeri Lombok.
Het project ‘kampung selat’ (gezond dorp Kekeri) is een project van onze vriendin Yantin ter plekke. De mensen zijn arm en er is er nog steeds achterstand.
Onze bijdragen zijn eerder o.a. besteed aan de bouw van een mooie mandi plaats (wasplaats) en het plaatsen van vuilnisbakken. Een betere gezondheid en veiligheid is goed zichtbaar. Ook steeds meer kinderen gaan naar school, en ook onze volle koffers deden het weer goed.
Yantin draait op Lombok diverse projecten in de gezondheidszorg, onderwijs en milieu.
Tijdens ons bezoek onlangs was er een programma oogoperaties en zijn we weer bijgepraat door Yantin.

‘Amma Lamai’ Sri Lanka.
Het ‘moeder en kindproject’ van Tine Haaima steunen wij al jaren. Tine probeert voor een goede toekomst te zorgen voor alleenstaande jonge moeders en hun kinderen. Vele schrijnende gevallen heeft Tine goed kunnen helpen. Binnenkort gaan wij weer op bezoek.
Bovendien helpt Tine de directe omgeving voor verantwoorde woonsituaties en beter onderwijs. Totaal oncomfortabele 'huisjes' worden verbouwd met inzet van de mensen zelf. Alles voor meer veiligheid en gezondheid. Wij hebben helpen voorzien in de (ver)bouw maar ook ouderen en gehandicapten voorzien van nieuwe bedden en matras.

Nyoman in Tegallinggah Noord Bali.
Nyoman is een jongeman, hardwerkend (of werk zoekend) en slecht verdienend, die al jaren zorg draagt voor de opvoeding van nichtje Putu (omdat de ouders dat niet kunnen). Ook is een jonge vrouw met zoontje, beiden Kadek, die door de man/vader in de steek zijn gelaten, bij hem komen wonen. Dat alles hoog in de bergen in een zeer armoedig 'huisje'. Eerder heeft hij 'GoGo elektriciteit' aan aangelegd en later is het lekke dak vernieuwd. Wij steunen het mooie gezinnetje ook voor het onderwijs. Putu kreeg pas een (in Nederland afgeschreven) laptop en kan nu echt verder op school. Nyoman heeft 2 biljarts geplaatst waarmee hij nu wat extra inkomsten heeft.
Riijsbergse (gebruikte) keu's zijn populair hier!

GOGO truitjes mutsjes sokjes.
Truitjes mutsjes sokjes over de hele wereld. Een aantal dames in Rijsbergen, Breda, Meerle en zelfs Limburg breien in de allermooiste kleuren en motieven warme mutsen, truitjes, sokjes voor alle wereld-kinderen. Mooi mooi mooi!

De straatkinderen van YKPA Bali.
Het project YKPA voor de (ex)straatkinderen (achtergesteld door armoe, verslaving, misbruik, en geweld) is al jaren een succes. Wij steunen met kleding, spullen voor sport, spel en school. Ook met advisering en financiële bijdragen voor onderhoud van het huis, aanschaf naaimachines, aanschaf matrassen et cetera.
Wij bezoeken YKPA vaak, praten dan bij en organiseren ook een dagje strand voor de kids.
Een moeilijk maar mooi project. Ca. 30 kinderen (4 tot 19 jaar) verblijven in het huis, mogen naar school en hebben een kans voor de toekomst. Zij worden gered van de (straat)criminaliteit en prostitutie, sommigen hebben zelfs een baantje en/of wonen weer bij hun ouders terug!
Wij zijn vanaf de start van het project betrokken en zijn mede trots op de resultaten.
Knap werk van leider Putu en de medewerkers!

FC Saly in Senegal in VVR blauw.
Er is heel wat VVR-blauw over de wereld. Onze bagage bevat altijd wel VVR-spullen. Mooie tenues en ballen die bij VVR ‘over tijd zijn’, maar daarginder prima en heel erg welkom.
De backpack bevat altijd minimaal 1 bal, overal onderweg op de wereld wordt immers gevoetbald. En Theo speelt zelf graag een potje mee, deze keer in een zandbak in Senegal.

Komang Dian in Bangli Indonesië.
Wij kennen Komang al jaren, een jonge moeder met een slecht betaald horecabaantje. Vorig jaar is er een kwaadaardige tumor geconstateerd. Meteen baan kwijt, geen inkomen meer en heel veel kosten voor de behandelingen waarvan wij een deel betaalden. Half jaar geleden nog een leuk uitje samen met haar en zoontje Putu. Nu niet meer mogelijk. Wel op bezoek geweest bij haar thuis waar zij bij de ouders woont. Nog een keertje door de stad gereden en ergens gaan eten. Situatie is slecht maar hebben fijne dag gehad. Ook hebben wij bijgedragen voor de medische kosten. Ook voor kleine Putu zodat hij op school kan blijven. Haar man Ketut kan zijn baan blijven doen.

GOGO nieuwsbrief voor geïnteresseerden, betrokkenen en ondersteuners GOGO projecten.
-E: theovanrijckevorsel@hotmail.com
-Reis: www.jackyentheo.waarbenjij.nu
-GOGOrekening: NL52RABO01453 18 117

• 16 Juni 2016 - 03:19

Yantin:

Geweldig wat jullie weer allemaal gedaan hebben, petje af!!! Dit jaar gaat de geweldig mooie kleding die jullie hebben meegenomen voor een deel naar Gili Gede en een ander deel naar Kekeri voor Idulfitri
    en zal ieder er prachtig uit zien met dit Suikerfeest!! Nogmaals heel veel dank , mede aan alle sponsoren!!