Groeten uit mooi Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu Groeten uit mooi Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu

Groeten uit mooi Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg jacqueline en theo

28 September 2016 | Sri Lanka, Colombo

Dag allemaal.

In NEGOMBO begint onze reis en is het acclimatiseren op het paradijselijk strand. Dit verloopt uitstekend en het warme welkom van vrienden en bekenden hier is weer heel aangenaam.
Corné en Ina zijn onze reisgenoten en voelen zich ook meteen erg thuis hier. Zeker als we met de tuk-tuk door de stad sjezen en de vissers en het Fort bezoeken.
Het bezoek bij de families van Dilka en Hirantha is altijd erg leuk Deze keer extra bijzonder omdat wij kleine Deyonie (3 maanden oud) nog niet hebben gezien. En ook Senesh, prachtzoontje, raakt maar niet uitgepraat (in vloeiend Engels!) over de 'witte oma en opa' uit Nederland. Leuk! Wij zijn weer 'thuis'.

Dan door naar de culturele driehoek. Onze driver en gids Chandimal leidt ons door een ware 'tuin zonder seizoenen' met uitbundige plantengroei, geurende bloemen en bijzondere vruchten. We genieten achtereenvolgens van tempelstad MIHINTALE en koningssteden ANUHRADHAPURA en POLONNARUWA, met de parelwitte dagoba's, de oude hindutempels en de vele vele buddahs. De geschiedenis van de koningen en goden is fascinerend, en nog meer de voormalige plaatsen waar zij leefden, werkten en vooral ook mediteerden.
We verlaten deze culturele streek via DAMBULLA waar de we de bijzondere cavetempels aandoen. In SYGIRIYA beklimmen we de hoge elephant rock en bereiken via 1861 treden de top.
De safari in MINNERIYA NP is top. Er leven 500 olifanten, zeker 200 zien wijnaast onze jeep.Het is smullen van de natuur hier.
Tussen alles door is het ook letterlijk smullen van de lokale curries en de vele andere spicy gerechten. Behalve de erg hoge temperaturen rechtvaardigt dit ook op zijn tijd een goed en groot glas bier.

Intussen zijn we in KANDY, een heerlijk chaotische hectische stad, waar we vele dingen gaan doen. Vrienden zien, projecten doen, stad verkennen en markten bezoeken. Voor ons allemaal niets nieuws maar het blijft genieten hier, Corné en Ina genieten ook in volle teugen.

De botanische tuinen van PERADENIYA en het olifantenweeshuis in PINNAWELA zijn favorieten die een echte toerist niet overslaat. Blijft mooi mooi mooi.
Het bezoek en de lunch bij onze vriend Jagath thuis is heerlijk. Het bezoek bij de projecten van AMMA LAMMA is altijd mooi, gezellig en indrukwekkend. Respect voor Tine!
Onderweg doen we nog een snuffelstage bij de theefabriek en maken een praatje met de (voor een hongerloontje) hardwerkende theepluksters.

We passeren NUWARA ELIYA wanen ons heel even in Engeland. Behalve de stadse sfeer, de paardenrenbaan en de golfcourse is het zelfs de temperatuur Brits......18 graden slechts.

De 'intercity' brengt ons in ELLA. Een urenlange railrit kronkelt ons door vele tunnels en we kijken uit op uitgestrekte theeplantages, rijstvelden en watervallen. Prachtig!
In ELLA is het verblijf relaxed. We doen de wandeling van Littel Adams Peak, een mooie klim door de theeplantages.

Na ELLA reizen we door naar TISSAMAHARAMA, zeg maar TISSA.
Vanuit hier doen we de safari in YALA NP Onze ranger loodst ons met de jeep door een mooi gebied, Chandimal is onze extra gids. Vanwege de enorme droogte is het moeilijk veel dieren te spotten dit seizoen.
Als we dan uiteindelijk toch een luipaard naast de jeep treffen maakt dat alles goed.
Dan door naar UNAWATUNA.
Onderweg de traditionele steltvissers, alhoewel, veel stelten en weinig vissers. Maar die enkeling verdient tegenwoordig meer met de fotofooitjes dan met de 50 sardientjes die hij dagelijks vangt.
Ook een stop voor een lekkere curd en honey (gestijfde gekookte buffelmelk plus veel zoets) is een must in deze streek.

In UNAWATUNA hebben we een paradijselijk verblijf waar de azuurblauwe Indische oceaan het hagelwitte strand bespoelt en zorgt voor een bountybeeld. Veel hotelletjes en strandterrasjes zorgen voor een echte vakantiesfeer. Het is goed toeven en genieten met volle teugen. Ook hier is het weer vele vrienden ontmoeten, allemaal bekenden uit de tijd dat wij hier werkten in de tijd na de Tsunami nu 10 jaar geleden. Ook een 'dagje Hollands' in GALLE is leuk en interessant.

De finale van onze rondreis met Corné en Ina speelt zich af in NEGOMBO en omgeving. Vooral relaxen en nagenieten van de mooie reis.
Ook een avondje hier met de families van Dilka en Hirantha is erg leuk en gezellig. Eigenlijk een groot feest!

Wij genieten nog een paar dagen hier van het tropische leven en bereiden ons al een beetje voor op de terugreis.
Wij zien jullie snel.

Groeten.
Jacky en Theo, ook namens Corné en Ina.

• 28 September 2016 - 08:49

Lian Melissen:

Het ziet er allemaal weer geweldig uit! En weer genieten..... we hopen jullie snel een x in ons Oudenbosch te zien....is weer effekus geleden! Dan kunnen we alle mooie verhalen horen! groetjes, Gert-Jan en Lian

• 28 September 2016 - 08:53

Kees En Marlies:

Zo hee wat een prachtige foto's weer en ook zo herkenbaar.
    Geniet van jullie laatste dage in mooi Sri Lanka.
    Alvast een hele goede terugreis en we horen de verhalen graag dit weekend.
    Doe Dilka Hirantha en familie de hartelijke groeten van ons en ook Chandimal natuurlijk.
    Liefs van ons.

• 28 September 2016 - 16:05

Johan En Anja:

Weer een mooi verhaal en prachtige
    fotos .

• 29 September 2016 - 03:42

Yantin:

geweldig!! Kunnen wij ook een keer een reisje daar met jullie boeken?
    genietse nog en goede reis terug.
    lieve groet van ons vanaf gili meno.

• 29 September 2016 - 03:42

Yantin:

geweldig!! Kunnen wij ook een keer een reisje daar met jullie boeken?
    genietse nog en goede reis terug.
    lieve groet van ons vanaf gili meno.

• 29 September 2016 - 17:52

Peter En Rian:

Dit is weer een prachtige reis, met veel moois en gezellige bezoekjes.
    Mooi dat wij op afstand altijd mee kunnen genieten.
    Groetjes vanuit Hattem, waar nu de regen met bakken uit de lucht valt!!