SENEGAL. Cést bien ici! - Reisverslag uit Dakar, Senegal van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu SENEGAL. Cést bien ici! - Reisverslag uit Dakar, Senegal van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu

SENEGAL. Cést bien ici!

Blijf op de hoogte en volg jacqueline en theo

23 Januari 2016 | Senegal, Dakar

Bonjour bonjour.

Vanaf het vliegveld rijden we meteen het centrum van DAKAR in. Wij zijn met ons gammele busje onderdeel van een langzaam voortbewegend autokerkhof. Dwars door het oude stadsdeel, door smalle onverharde straatjes met vele winkeltjes, alle ambachten, veel restaurantjes en heel wat onduidelijkere pandjes. Een smeltkroes, een massa mensen, grote drukte en veel handel. Sommige straatjes zijn erg donker en zien wij bijna alleen witte tanden en oplichtende gsm schermpjes.
Welkom in SENEGAL!!

Ons verblijf is in SALY. Voor onze begrippen een lux hotel, aan een heerlijk zandstrand, en met alle faciliteiten als zwembaden, bars et cetera.
En dat alles bij royaal 30 graden, een prima winterbreak dus. Wij logeren hier samen met de families Le Blanc, Le Grand, Poulidor, Anquetil et plus plus. Een totaal Franse aangelegenheid hier. Ook de locals spreken Frans. Goed om ons Frans wat op te halen. Wij kunnen ons goed verstaanbaar maken, maar kunnen gelukkig niet echt alles verstaan en begrijpen……

SALY is een authentiek oud en arm vissersdorp. Dagelijks slenteren wij even rond door de stoffige zandstraatjes en pleintjes met kleine huisjes en winkeltjes, geflankeerd door giga baobab bomen. De moeders voor de deur, mooi uitgedost in haar kleurige jurk en bijpassende hoofddoek. Mooi mooi mooi! Eromheen heel veel kinderen, spelend in het stoffige zand met hun zelfontwikkelde eenvoudig speelgoed. De papa's zijn vissen.
's Avonds gaan we terug voor een lekker restaurantje met overal een mooie wijnkaart. Oui!

In het binnenland bezoeken we SERERE en zien hier het echte platteland van Senegal. De bewoners wonen in hutten en leven van de pinda's en het vee. Het is een kleurrijke bedoeling bij erg gastvrije vriendelijke mensen.
Ook bij de PEUHL gaan we aan, de bevolking die 'mobiliserend' leeft met hun veestapel, verhuizen om de 3 maanden. Bijzonder.
Uiteraard behoort het bezoek van een schooltje erbij en is interessant. Een extra Franse les voor ons is mooi meegenomen!

De DELTA DE SALOUM is een pracht natuurgebied waar wij met een boot een vogelsafari doen. 300 vogelsoorten hier, hebben er vele gezien, maar niet geteld. Onze verwachting was wat hoger maar bij 35 graden hebben vele vogels ook siesta denken wij.

Nu zijn we aan het genieten op het strand en hebben veel aanspraak. Over van alles en nog wat. Heel vaak over voetbal, Oranje is hier erg populair en Patrice Evra is hun eigen voetbalheld. Een paar dorpjes verderop is sinds deze week weer een lokaal team voorzien van VVR-blauwe spullen en spelen met een nieuwe echte HansVanMeerbal. Leuk!

Kortom, alles goed hier in Senegal.
Rest alleen nog.......Bonjour de Senegal. A bientot!
Jacky en Theo

• 23 Januari 2016 - 16:51

Frans En Corry:

Hallo Jacqueline en Theo,
    Hartelijk bedankt voor jullie intressante reisverslag en mooie foto's. Vooral de foto's van de donkere kinderen zijn erg leuk.
    We wensen jullie nog heel veel plezier in het warme Senegal en veel groeten van ons beiden.
    Frans en Corry.

• 23 Januari 2016 - 17:32

Els:

Dat is heerlijk genieten daar.
    Mooie fotos groetjes uit een nat Nederland

• 24 Januari 2016 - 01:58

Yantin:

Geweldig weer om te lezen en mooie foto's!!! Wat een andere wereld weer!! Bedankt en nog heel veel plezier gewenst en lieve groet , ook namens Holis vanaf Lombok.

• 24 Januari 2016 - 14:27

Peter En Rian.:

Wat heerlijk om daar van al dat moois te genieten en de kou even achter je te kunnen laten.
    Zat eigenlijk op een berichtje uit het noorden te wachten, maar dat zal hierna dan wel aan de beurt zijn!!

• 25 Januari 2016 - 20:04

Agnes :

Hallo Theo en Jacky,
    Wat herkenbaar jullie belevingen in Dakar en op het platte land.
    Wij zijn van Dakar met onze lelijke eend Off road door Senegal gereden. Dat was zeker een belevenis en niet geheel ongevaarlijke rit. Wat wel gezegd moet worden is dat de mensen altijd zeer behulpzaam waren.

• 26 Januari 2016 - 09:19

Lian:

Hoi, ja ziet er weer goed uit, genieten maar weer....groetjes,
    Lian

• 26 Januari 2016 - 20:16

Cor Mathijssen:

Mooi verslag, leuke foto's. Echt cultuur snuiven. Genieten en veel succes daar.