En casa de COLOMBIA. - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu En casa de COLOMBIA. - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu

En casa de COLOMBIA.

Blijf op de hoogte en volg jacqueline en theo

07 Oktober 2015 | Colombia, Cartagena

Dag allemaal. Hola!

Na de prachtige koffiestreek reizen we door naar POPAYÁN,
een van de mooiste koloniale steden van Colombia, ook wel de ‘Witte Stad’ genoemd.
Alle gebouwen zijn helemaal wit en vernoemd naar het Indiaans stamhoofd Payán. Er komen veel bekende dichters, componisten, schilders en politici vandaan en is een religieus centrum met vele kerken en kloosters. De straten worden opgesierd door de 'chiva’s', de felgekleurde versierde bussen zonder deuren aan de zijkant.

In SILVIA zien wij hoe de Guambiano Indianen hun lokale weekmarkt houden. Mensen komen van heinde en verre om hun gewassen te verkopen, o.a. zelf geteelde aardappels en yuca in alle soorten en maten. Sjamanen ondersteunen je in geestelijke nood en er zijn armbandjes te koop met rode pepertjes ter bescherming van pasgeboren baby’s.

On the way genieten wij van de gastvrijheid van de Colombianen en zijn altijd overal welkom, bijvoorbeeld bij een rietsuiker fabriekje in the middel of nowhere.

Een 'koele' lange reisdag, dwars door de Andes, over veel onverharde wegen, brengt ons naar
SAN AUGUSTIN.
Wij verblijven drie dagen in een mooie haciënda, prachtig gelegen in een oase van bloemen, waar de papegaaien ons verwelkomen! Prachtige plek, mooi gezellig dorp vlakbij.
De groene heuvels rond San Agustin werden bewoond door een raadselachtig volk. Om hun doden te eren richtten zij enorme stenen beelden op. Er staan nog ruim 500 beelden van dieren, monsters en fantasiefiguren.
In het Parque Arqueologico en de Alto de los Idolos zien we veel moois! La Pelota, La Chaquira en El Tablon zijn 3 andere bijzondere archeologische sites. Afgewisseld door prachtnatuur met hoge watervallen en giga kalkwanden. Het smalste punt van de Rio Magdalena, de grootste rivier van Colombia, is een prachtig rustpunt.

Wij laten de bewoonde wereld bij VILLAVIEJA achter ons, en trekken de rode
TATACAO woestijn in. Het is een verrassing tussen de nevelwouden van de Cordillera Central en de jungle van het Amazone gebied in. Wij wandelen langs torenhoge cactussoorten en mooie zandformaties. Een prachtige plek voor ons tentenkamp waar de temperatuur hoog oploopt! Pfff....

Dan vliegen wij vanuit NEIVA via BOGOTA naar SANTA MARTA in het Noordwesten.

TAGANGA is een populaire badplaats onder de Colombianen en het goed toeven voor een paar dagen. Tropische temperaturen, mooie strandjes, hippieboulevard en levendige gezelligheid.
En een mooie Rode Maan Eclips als toegift!

In TAYRONA NATIONAL PARK doen wij een prachtige trekking. De warmte en hoge luchtvochtigheid maakt de tocht extra pittig maar het is de moeite! Door een afwisselende jungle passeren wij het indianendorp EL PUEBLITO, en bereiken zo de mooiste kustlijn van Zuid-Amerika.

CARTAGENA (UNESCO werelderfgoed) is de finale van deze reis. Wij slapen in het voormalige Nederlands consulaat in één van de mooiste steden van Colombia, gelegen aan de Caribische zee, beschermd door verscheidene forten. Wij verdwalen in het centrum in de kleurrijke steegjes en kleine straatjes, bewonderen de met bloemen overgroeide balkons van de prachtige huizen en laten ons verfrissen door de heerlijkste vruchtendrankjes die op iedere hoek worden verkocht.
Vrouwen zitten op veranda's op schommelstoelen en roken een sigaar, overal hoor je muziek. Echte Caribische sferen met veel lekker eten zoals verse vis, curry en zeer veel kokos. Wij lopen de stad rond over de stadsmuren en hebben zicht op de hele mooie stad.

Een mooi slot van onze rondreis in Colombia:
een prachtig land, de gastvrije Colombianen, veel liefde voor voetbal, respect voor de cultuur.
Dat alles in een prima gezelschap met een goed Belgisch – Nederlands karakter, goede sfeer en de bezielende begeleiding van Senor Johan!!

Fons en Els blijven nog een aantal dagen voor nog wat extra moois zoals
Playa Blanca en Islas del Rosario, en natuurlijk het uitbundige nachtleven.

Ya estamos en casa.
Adiós! Jacky en Theo.

• 07 Oktober 2015 - 22:12

Fons Els:

Mooi verslag theo
    Ook wij hebben genoten van dit prachtige land

• 08 Oktober 2015 - 10:11

Kees En Marlies:

Wat een mooi verslag weer met prachtige foto's erbij.
    De verhalen hebben we inmiddels al gehoord. We zijn wel benieuwd naar de
    rest van de foto's. Komt vast binnenkort wel een keertje..

• 08 Oktober 2015 - 14:00

Cobie Verberg:

Wat een leuk verslag en mooie foto's. Jullie hebben weer echt genoten....ga zo vooral door....
    Hartelijke groeten van Johan en Cobie Verberg

• 09 Oktober 2015 - 12:58

Peter En Rian:

Wat mooi weer allemaal, het is wel duidelijk dat jullie genoten hebben, soms wat afzien, maar het biertje smaakt dan zoveel beter!!
    Fijn dat jullie weer gezond terug zijn, tot horens.
    Groet Peter en Rian.