In de voetsporen van DE MOL - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu In de voetsporen van DE MOL - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu

In de voetsporen van DE MOL

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg jacqueline en theo

04 April 2015 | Sri Lanka, Colombo

SRI LANKA is mooi! Sri Lanka is DE MOL.
Mooi......gezellig......avontuurlijk.......spannend.......

In NEGOMBO is het acclimatiseren op het paradijselijk strand. Dit verloopt uitstekend en het warme welkom van vrienden en bekenden hier is weer heel aangenaam.
Marloes en Piet zijn onze reisgenoten en voelen zich ook meteen erg thuis hier. Zeker als we met de tuk-tuk door de stad sjezen en de vissers en het Fort bezoeken......wij zijn in een andere wereld.
De eerste opdracht is een mooie. Op bezoek bij 2 families en een mooie tempel. En een succes. Het draait uit op een 'foodfestival', de families van Dilka en Hirantha zorgen voor de hele dag eten en drinken, een interessante uitstap naar een van de heiligste plekken van het land en veel gezelligheid. Wij zijn weer 'thuis'.

Dan door naar de culturele driehoek. Onze driver en gids Chandimal leidt ons door een ware 'tuin zonder seizoenen' met uitbundige plantengroei, geurende bloemen en bijzondere vruchten. We genieten achtereenvolgens van tempelstad MIHINTALE en koningssteden ANUHRADHAPURA en POLONNARUWA, met de parelwitte dagoba's, de oude hindutempels en de vele vele buddahs. De geschiedenis van de koningen en goden is fascinerend, en nog meer de voormalige plaatsen waar zij leefden, werkten en vooral ook mediteerden.
We verlaten deze culturele streek via DAMBULLA waar de we de bijzondere cavetempels aandoen. In SYGIRIYA beklimmen we de hoge elephant rock en bereiken via 1861 treden de top.
We doorsnijden het nationale park, zien de visarenden boven de gladde waterspiegels zweven, maar waar de olifanten de heersers zijn. De krachtpatsers zijn een bedreiging voor de vele rijstboeren maar een lust voor ons om ze te spotten. Het is smullen van de natuur hier.
Tussen alles door is het ook letterlijk smullen van de lokale curries en de vele andere spicy gerechten. Behalve de erg hoge temperaturen rechtvaardigt dit ook op zijn tijd een goed en groot glas bier.

Intussen zijn we in KANDY, een heerlijk chaotische hectische stad, waar we vele dingen gaan doen. Vrienden zien, projecten doen, stad verkennen en markten bezoeken. Voor ons allemaal niets nieuws maar het blijft genieten hier, Marloes en Piet genieten ook in volle teugen.

De botanische tuinen van PERADENIYA en het olifantenweeshuis in PINNAWELA zijn favorieten die een echte toerist niet overslaat. Blijft mooi mooi mooi.
Het bezoek en de lunch bij onze vriend Jagath thuis is heerlijk. Het bezoek bij de projecten van AMMA LAMMA is indrukwekkend. Respect voor founder Tine!
Onderweg doen we nog een snuffelstage bij de theefabriek en maken een praatje met de (voor een hongerloontje) hardwerkende theepluksters.

In NUWARA ELIYA wanen we ons in Engeland. Behalve de stadse sfeer, de paardenrenbaan en de golfcourse is het zelfs de temperatuur Brits......18 graden slechts. Brrrrr....

Dan vroeg vertrek, 5uur op. Voor de zonsopkomst in HORTON PLAINS, met zijn golvende graslanden, watervallen en mistige bergpieken een heerlijk wandelgebied. Echt 'Worlds End'.
Na een prachtwandeling met de boemeltrein naar ELLA. Een urenlange railrit kronkelt ons door vele tunnels en we kijken uit op uitgestrekte theeplantages, rijstvelden en vele watervallen. Dat alles vanaf een 'eerste klas plaats' , op een rijstzak voor de deur in de goederenwagon. Prachtig!

Na ELLA reizen we door naar TISSAMAHARAMA, zeg maar TISSA. Een paar relaxte dagen in een mooi hotel Lake Side met lekker zwembad voor de deur.
Vanuit hier doen we in YALA NP een middag/avond safari, de andere dag een ochtend safari. En het toppie!. Onze ranger loodst ons met de jeep door een uitgestrekt mooi gebied waar we als het ware een echte Monnet binnen rijden, Chandimal is onze extra gids. Een safari die ons heel dichtbij de vele dieren brengt, veel olifanten, groepen buffels en nog meer vogels. En dan op de valreep
's avonds, de grote verrassing, een beer vlakbij de jeep. Ongelooflijk, nog nooit een beer gezien, en dan zo een grote, vlak naast ons. Mooi mooi mooi !
Omdat wij de luipaard niet zien, het besluit om de ander morgen nogmaals te rijden. Opnieuw veel groot wild, nog meer olifanten en pracht vogels. Het duurt lang maar jawel, een luipaard met 3 grote kinderen voor de jeep. 4 stuks! Ongekend. Supersafari's noemen wij dat!

Dan door naar UNAWATUNA.
Onderweg de traditionele steltvissers, alhoewel, veel stelten en weinig vissers. Maar die enkeling verdient tegenwoordig meer met de fotofooitjes dan met de 50 sardientjes die hij dagelijks vangt.
Ook een stop voor een lekkere curd en honey (gestijfde gekookte buffelmelk plus veel zoets) is een must in deze streek.

In UNAWATUNA hebben we een paradijselijk verblijf waar de azuurblauwe Indische oceaan het hagelwitte strand bespoelt en zorgt voor een bountybeeld. Veel hotelletjes en strandterrasjes zorgen voor een echte vakantiesfeer. Het is goed toeven en genieten met volle teugen. Ook hier is het weer vele vrienden ontmoeten, allemaal bekenden uit de tijd dat wij hier werkten in de tijd na de Tsunami nu 10 jaar geleden. Ook een 'dagje Hollands' in GALLE is leuk en interessant.

Onderweg naar COLOMBO stoppen we even in PERALYIA. Het blijft een trieste vertoning met het monument van de ramptrein, ook een plek waar we 10 jaar geleden werkten.

De finale van onze rondreis met Marloes en Piet speelt zich af in NEGOMBO en omgeving. Vooral relaxen en nagenieten van de mooie reis.
Ook een avondje hier met de families van Dilka en Hirantha is erg leuk en gezellig.
De laatste dag komt de familie nogmaals op bezoek want kleine Senesh, prachtzoontje raakt maar niet uitgepraat (in vloeiend Engels!) over de 'witte oma en oma' uit Nederland. Leuk!

Dan een afscheid van iedereen na een mooie reis in het prachtige Sri Lanka.
En waar is DE MOL nu? Intussen al weer thuis.
Wij zien jullie snel.

Groeten.
Jacky en Theo, ook namens Piet en Marloes.

• 04 April 2015 - 11:53

Kees En Marlies:

Ondertussen de hele fotoreportage al mogen bekijkien.
    Wat was het leuk om al die bekende plaatsjes weer terug te zien.
    En vooral om de bekende mensen weer te zien.
    Bedan kt voor het meenemen van de kadootjes voor die lieverds daar en ook bedankt
    voor het weer mee terugbrengen van de kadootjes.

• 04 April 2015 - 12:50

Peter En Rian:

Jee, wat een geweldig verhaal weer.
    Jullie hebben zo te lezen veel gezien en gedaan.
    Prachtig om zo'n reis weer te kunnen maken en alle bekende weer te zien.
    Nu weer wennen aan het Hollandse klimaat, maar een volgende reis, zal wel niet lang op zich laten wachten!!

• 04 April 2015 - 17:49

JOlanda Mathijssen:

Heel veel samen meegemaakt en weer heel veel te zien , wie is de mol dat is misschien wel een uitdaging voor ons . Vooral het luipaard heel bijzonder en als ik het goed begrijp de beer ook heel speciaal maar de natuur in Wie is de mol was ook heel bijzonder wel een hele mooi bestemming.
    Groetjes,

• 05 April 2015 - 05:53

Joop:

Mooi stukje weer Theo. Wie De mol is kom je binnenkort wel achter. Is het Paul of Joop?
    Wij zitten nu in Ella en gaan zo door naar Tissa....
    groetjes Paul en Joop M.

• 05 April 2015 - 12:49

Johan En Anja:

Mooie titel van weer een mooi verhaal waaruit blijkt dat jullie weer een mooie vakantie gehad hebben.