Met YOUSSEF en MOHAMMED naar de top. - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu Met YOUSSEF en MOHAMMED naar de top. - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van jacqueline en theo rijckevorsel - WaarBenJij.nu

Met YOUSSEF en MOHAMMED naar de top.

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg jacqueline en theo

23 Augustus 2014 | Marokko, Marrakesh

Dag allemaal.

We verruilen het hectische bloedhete MARRAKECH voor de rust en 'koelte' van het ATLASGEBERGTE. Een trekking van 10 dagen leidt ons langs de mooiste plekken en uiteindelijk naar de top van de hoogste berg van Marokko, de Jebel Toubkal.

Met een vrij grote groep (18) wandelaars gaat dat toch wel goed. Wij zijn in goede handen bij onze gidsen Youssef en Mohammed die ondersteund worden door een mooi team van muildierrijders en onze kok.
Na vertrek in IMLIL passeren we AMREND, OUANKARA en TACHEDIRT, allemaal kleine dorpjes waar de Berbers een eenvoudig en nogal hard bestaan leiden.
Wij passen ons deels aan bij hen, logeren op basic plekken en wij kennen geen luxe en weinig privacy. De gezelligheid onderling en de lekkernijen van de kok maken het verblijf toch steeds ok.

Wij lopen in een zeer afwisselend gebied. Van mooie vlakke paden tot steile rotsachtige hellingen. Van schaduwplekken onder de bomen tot woestijnachtige vlakten onder de hete zon. Van kale Okerkleurige valleien tot groenstroken met jeneverbes bomen. Het is dagelijks flink stijgen en/of dalen. En 10 dagen met zon zon zon. Pittig maar mooi mooi mooi!

De noten, olijven, sinaasappels, vijgen zijn overheerlijk, dit alles dagelijks aangevuld met een super picknick onderweg.

Voor IABESSENE doen wij de Tizi n'Tachedirt (1000m stijgen naar 3250m) en de dag later Tizi Mzlee, Agouns en Tizi n'Ouatter nogmaals 3250. Pittige dagen om OUKAIMEDEN te bereiken, een dorp met wat meer leven in de brouwerij (zonder bier) omdat dit het grootste skioord is van Noord Afrika.

Via TIZZI OUSSEM en opnieuw AREMD gaan we over een oude pelgrimsroute door de Mizanevallei af op berghut NELTNER, het base camp van de JEBEL TOUBKAL.

In de vroege ochtend vertrekken we voorzien van hoofdlampen voor het letterlijke hoogtepunt van deze trekking. Op naar de top van JEBEL TOUBKAL 4167 meter.
En het gaat goed, binnen 3,5 uur bereiken we de top. En het is prachtig toeven met fantastische vergezichten over de hoge Atlas.
De afdaling duurt even lang en de volgende dag trekken we verder, en bereiken het beginpunt van onze trail AREMD na een afdaling van 1400 meter.
De hoogtemeter geeft aan dat wij de voorbije dagen in totaal ca. 6500 meter zijn gestegen en dus ook weer gedaald. Mooi man!

In MARRAKECH kunnen we in een heel andere ambiance nagenieten van deze ongekend mooi trekking. Wij genieten weer van een mooie kamer, kunnen weer op een echte wc poepen, hebben we weer wifi en op een terras is een lekker biertje en wijntje te drinken. Het is een enerverend verblijf in de mooie chaotische drukte van MARAKKECH met het befaamde Djemaa-el-Fna plein en de eindeloze doolhofachtige soeks waar het heerlijk shoppen is.

En dan is alles gewoon weer voorbij en zitten we de spulletjes te poetsen thuis inde tuin.
Maar nog steeds nagenieten van al dat moois in MAROKKO.

Groetjes Jacky en Theo

• 23 Augustus 2014 - 19:42

Kees En Marlies:

Gefeliciteerd met jullie grote uitdaging. Knap hoor weer 2 van die grote bergen bedwongen.
    Op naar de volgende vakantie.

• 23 Augustus 2014 - 20:31

Peter&Marijke:

Mooie foto's!! Vast een geweldige belevenis.

• 24 Augustus 2014 - 02:14

Jantine:

wat een enorme prestatie weer, proficiat!!! Jullie bijven maar heerlijk aan het avonturieren, hartstikke goed!! Nu weer thuis even lekker bijkomen en nagenieten en dan....???? komt er vast wel weer een mooie verrassing...ik ben benieuwd!! groetjes vanaf Lombok van ons.

• 24 Augustus 2014 - 21:44

Machteld Waterschoot:

Hallo!

Mooie foto's bij jullie reisverslag! Vooral dat vrouwtje in het rood is heel mooi! Ben ook nog aan het nagenieten als ik de foto's bekijk maar wat heb ik het hier KOUD!
    veel groetjes! Machteld

• 25 Augustus 2014 - 08:06

Frank:

Super!
    En smaakt de citroen thee ?
    gr,
    Frank

• 25 Augustus 2014 - 17:32

Andre Pemen:

Jullie zoveelste fantastische ervaring in het buitenland. De foto`s spreken voor zich............

• 26 Augustus 2014 - 22:26

Corien:

Top, dank voor t verslag, ja wat was t mooi (en zwaar). Vond t geweldig om mee te maken, fijne mensen ontmoet en mogen meemaken in een indrukwekkende omgeving. Klasse. Gr Corien